MASONERIA, INTELESURI SI TRAVALIU
Or.·. Bucuresti, 21.01.6010
CUVANTUL,
Marelui Maestru, Fr.·. Viorel DANACU, la prima Tinuta de Mare Consiliu al Marii Loji Nationale a Romaniei, din data de 16.01.6010, de la Templul Masonic “Nicu FILIP”, din Bucuresti
Mai inainte de toate, am onoarea si totodata deosebita placere sa va adresez un sincer La Multi Ani ! pentru anul 6010, sa aveti multa putere, lumina si frumusete in toate proiectele voastre de viitor.
Masoneria este mai inainte de toate locul unde oamenii liberi, de buna voie, se reunesc pentru a cunoaste, a-si impartasi unii altora experientele lor de inceput, iar apoi incet, incet, de a-si alge sau nu, calea initiatica.
Marea Loja Nationala a Romaniei, a lansat clasei de intelectuali a tarii, o provocare in acest sens, de acum 8 ani si mai bine, declarand public ca masoneria face front comun impotriva coruptiei, relei credinte, obscurantismului si extremismului de orice fel.
A propus si facut pasi remarcabili si apreciabili in ceea ce a insemnat regenerarea Ordinului, redarea prestigiului intr-o infima masura, dar cel mai important este ca, a reluat si continuat relatiile cu Marea Loja a Frantei, singura Obedienta din lume, care a gazduit francmasoneria romana in exil.
Doresc sa va marturiresc cateva lucruri, pe care voi cei care mi-ati fost loiali, in acesti 8 ani si mai bine, meritati si este o datorie de moralitate, constiinta, fraternitate, sa le cunoasteti.
Aceste adevaruri, zise tocmai acum la acest ceas, nu sunt prezentate pentru a va descuraja, sau de a va demobiliza in lucrarea masonica viitoare, ci tocmai pentru a intelege si progresa pe drumul pe care singuri vi l-ati ales si pe care nu trebuie sa il abandonati datorita unora si altora. Abandonul este o slabiciune a celui nepregatit pentru viata.
Astfel, ca Mare Maestru, al Marii Loji Nationale a Romaniei, dar si mai inainte, cand am facut un periplu in toata tara, din loja in loja,impreuna cu fr. Nicu FILIP, am avut prilejul sa fiu martor al unor dialoguri inedite, a unor reuniuni, cat mai variate, a unor deplasari in tara dar si in strainatate, care mi-au permis sa vad, sa aud opinii, puncte de vedere cu si despre masonerie, impotriva masoneriei, apoi istoria, traditiile, arhivele, masonice din tara si din strainatate, personalitati, experti in masonerie, pe care i-am cunoscut, pirateria masonica pe care am intalnit-o, s.a.m.d.
Toate acestea mi-au dat posibilitatea acum aproape de incheierea mandatului meu, la o analiza si o interpretare proprie, pe care doresc sa vi-o impartasesc, iar apoi impreuna sa tragem linie si sa vedem ce am facut, ce nu am facut, ce a facut fiecare, ce are de facut de acum inainte fiecare, s.,a.m.d.
Dragii mei, am fost initiati in Ritul Scotian Antic si Acceptat, am practicat ritualurile, unii dintre noi le stim pe de rost, am pus suflet,am crezut in lucrarea masonica si in Marele Arhitect al Universului, am crescut numeric, calitativ, avem recunoasteri masonice internationale cu Mari Loji de peste hotare, suntem Membrii in Confederatia Marilor Loji Unite ale Europei, suntemMembrii in Asociatia Muzeelor, Librariilor, Bibliotecilor, Arhivelor Masonice cu sediul la Bruxelles, (A.M.M.L.A.), suntem deja cunoscuti peste hotare.
Noi, voi ati cunoscut la randu-i fratii din Franta, Grecia, Italia, Spania, Portugalia, Liban, Brazilia, Gabon si de pe toate continentele, a-ti vazut si auzit ce preocupari au, am luat act de ele, le-am aprobat si incercat sa tinem cont de ele.
Am constituit lojile de perfectie in cadrul Supremului Consiliu Roman al Ritului Scotian Antic si Acceptat, unii a-ti fost impinsi inainte, promovand spre treptele superioare, este totul adevarat, este totul in deplinatatea spuselor mele, acordului vostru cu totii fiind martori ai Adevarului. Singurii prieteni, frati cu adevarat fiind adevarul, loialitatea, increderea in celalalt, transparenta, cinstea, munca si perseverenta.
Insa, sunt obligat sa spun ca masoneria speculativa este ca o cale fara iesire. Se vorbeste si iar se vorbeste si nimc nu se face pentru zidirea interioara, in opinia mea se pierde timpul. Se spune ca masoneria este elitista, toti crezand ca dupa ce intri in masonerie, gasesti toate elitele sociale, culturale, politice, financiare, etc.
Trebuie sa stiti ca in masonerie cuvantul elite nu se refera la viata profana pe care noi o delimitam de viata initiatica, in masonerie,elita vine de la verbul “a alege”, adica se refera la alesi.
Asadar, trebuie sa stiti ca nu orice piatra, indiferent de naturta ei, este apta a fi taiata, slefuita, prelucrata, pentru a-i reda forma cubica, forma utila la constructia Templului interior, neconstruit de mana de om.
Sa nu uitati vechea afirmatie a scolii pitagorice, care zice:“Nimeni nu poate intra aici, daca nu este geometru”. De aceea este strictamente necesar ca aspirantul sa fie dotat dintr-un inceput cu calitatile necesare pentru a fi acceptat in scoala initiatica care se cheama masonerie.
Centrul Regional de Studii Francmasonice Paris Bucuresti, va concepe cursuri, propedeutice, adica pregatitoare pentru toti cei care aspira la initiere. Dupa absolvirea cursurilor, care vor constitui adevarate filtre pentru intrarea in Arta Regala, in Arta Reala, respecatnd astfel zicala biblica: “…multi chemati, putini alesi”, acesti putini alesi in crezuzetul Centrului Regional de Studii Francmasonice Paris Bucuresti, vor constitui viitoarele lumini ale lojilor romanesti si din Masoneria Universala.
Este ca si in arta, sau oricare alt domeniu, nu toti au talent pentru a dezvolta cu succes, muzica, sculptura, etc.
Trebuie sa va reamintesc, ca sunt de acord sa aiba acces la initiere, respectiv la misterele minore cat mai multi, dar masoneria nu reprezinta calea larga despre care scriu Evangheliile, ci pe cea ingusta, cea a initierii reale si nu a celei virtuale, cea a misterelor minore la care ar putea ajunge doar cei alesi.
Masoneria nu face altceva decat sa readuca pe om prin intermediul lucrarii individuale, personale, efectuate in baza simbolurilor constructiei fizice, materiale, in stadiul primordial, adica in stadiul, pur.
Acestea sunt misterele minore, ale vechilor scoli initiatice, simbolizate de punctul de intersectie intre bratul orizontal si cel vertical al crucii.
La fel ca scolile antice initiatice si masoneria cauta sa aduca pe om in stadiul sau primordial de puritate spirituala, ceea ce misterele minore antice urmareau de asemenea sa realizeze. Aici s-ar putea face comparatie cu un rau: catre varsare apele ii sunt murdare si pline de aluviuni. In schimb catre izvoare, apele sunt pure si cristaline. Masonería nu face decat sa aduca pe om catre izvoarele sale, unde malul tuturor impuritatilor spirituale si materiale nu mai exista. Omul traieste in conditii excelente, aproape perfecte si se poate comunica direct cu Creatorul, ca si biblicul Adam. Este ceea ce Guenón explica prin simbolismul crucii, mai precis prin explicarea simbolica a celor doua brate perpendiculare ale acesteia.
Misterele majore, sau bratul vertical al crucii, nu constituie masonerie ci se ocupa mai mult de chestiuni esoterice. In masonerie se constituie traditia biblica, crestina.
Intre discipolii lui Iisus, nu toti erau pregatiti ca sa inteleaga in mod direct invatatura lui atunci, Marele Initiat, Maestrul Iisus, le vorbea in parabole, in pilde, care pentru noi nu sunt altceva decatinstrumente ritualistice de constructie operativa a masoneriei de azi.
Masoneria are radacini in epoca dinaintea creatiei omului, adica atunci cand Dumnezeu, a creat Universul, numai ca noi astazi o cunoastem ca fiind produsul activitatilor constructive ale vechilor calugari benedicteni din Franta, Spania secolelor 8 si 9 , era actuala.
Trebuie sa stiti, ca masoneria de azi reprezinta o ingemanare intre traditia ebraica veche, cuvintele sfinte si cele de trecere, toate fiind de origine ebraica, in schimb Templul masonic cu intregul lui simbolism, sunt de origine crestina, si reprezinta uniunea intre om care este micro-universul cu macrouniversul.
Va dau un exemplu;
- studiind denumiriel in greaca, a celor patru puncte cardinale:
– Orient = Anatolè;
– Occident= Dysmé
– Septentrion= Arctos
– Miazazi= Mesembria,
si luand initialele cuvintelor, doua cate doua, Anatole-Dysme (A-D) si Arctos-Mesembria (A-M), obtinem cele doua brate ale crucii plane A-D si A-M, asadar ADAM, numele primului om creat de Dumnezeu, element inglobat in macrouniversul pe care Templul de asemenea il reprezinta, forma spatiala a acestuia fiind data de celelalte doua brate ale crucii: profunzimea si inaltimea sau Nadir si Zenit, in al acrui punct de intersectie se gaseste plasat altarul.
Am sa ma opresc aici, concluzionandu-va urmatoarele :
- calea larga de care v-am vorbit este pentru fratii care au intrat in masonerie, dar masonerai nu a intrat in ei.
Un alt mesaj, pe care doresc sa-l trasmit tuturor francmasonilor din Romania, este urmatorul:
- un urias avantaj pe care il avem noi francmasonii romani, este acela ca lucram intr-un mediu in general foarte spiritual, cel al credintei in Dumnezeu, al religiei ortodoxe, ceea ce este extrem de important.
Un rol deosebit in unitatea si continuitatea neamului daco-romanesc, l-a avut Biserica Ortodoxa. Apostolul Andrei, primul nostru evanghelizator al geto-dacilor, arata ca noi suntem de drept si de fapt continuitorii dacilor, s.a.m.d.
Intrebati-i pe cei care locuiesc prin alte tari, cu populatie de alte religii, ce simt ei si daca exista o diferenta spirituala intre ei si noi.
Dragii mei, daca in alte religii, Dumnezeu se studiaza, in ortodoxism, Dumnezeu se simte, ceea ce este exact ce isi doreste si ce trebuie sa practice masoneria de la noi, sa simtim Divinitatea din noi.
Spiritualitatea. Nimic altceva. In ortodoxism Dumnezeu se simte si de acest fel de simtiri avem nevoie noi, ca masoni contructori. Pentru ca daca ajungem sa il simtim pe Dumnezeu in noi, suntem capabili sa il si intelegem pe M:.A:.A:.U:.. De aceea afirmam ca masoneria din lumea ortodoxa trebuie sa fie o masonerie mult mai operativa decat cea din lumea altor religii, deci mult mai folositoare omului constient de necesitatile sale spirituale. Cred ca usor, usor, lumea rationala occidentala se va intoarce cu fata catre lumina spiritualitatii orientale.
Sa ne amintim aici doar de principiile monadei, al unicitatii, al contopirii cu Dumnezeu, al numarului 10 (10 : 1+0=1). Apoi, sa nu se uite, in afara de cel de mai sus, ca suntem urmasii unei culturi multimilenare, cam 7000 de ani, ale tracilor si getodacilor, vezi Placutele de la Tartaria, vezi Ganditorul de la Hamangia, vezi Statuetele Feminine din lut de la Muzeul Dunarea de Jos, din Calarasi, vechi de peste 7000 de ani, 4 statuiete, una o femeie in gestatie la 3 luni, a doua in 6 luni, a treia in 9 luni si a patra dupa eliberare. Acest lucru este extraordinar si daca il aducem si pe Zamolxe, pe Mesterul Manole, dragii mei farti, sunt puternic convins ca numai cunoscand toate aceste in primul rand noi, francmasonii din Romania si apoi toti cei de peste hotare, vom promova o masonerie de traditie, o masonerie, atentie, constructiva, esoterica, contribuind astfel cu succes la imbunatatirea relatiilor sociale, in Romania.
Masoneria de traditie, constructiva sau operativa se refera la masonería ca instrument de modelare a omului prin eforturile pe care el insusi trebuie sa le depuna, utilizand simboluri luate din activitatea fizica a constructorilor. Cum omul ca micro-univers apartine marelui univers, este de la sine inteles ca tot ce este legat de persoana umana, atat spiritual cat si material, trebuie sa fie in stricta armonie cu legile macro-universului. In acest senssimbolismul templului este graitor. Cine se dedica in cunoasterea legilor universului, intelege si ce se petrece cu el insusi. ExpresiaV:.I:.T:.R:.I:.O:.L:. (cu care candidatul ia contact chiar din primul moment – in camera de reflectie) este esentiala pentru intreaga cariera masonica. Fara a ne face o introspectie (vizita interioara) nu ne putem cunoaste si nu putem construi nimic in noi insine, caci nu cunoastem materialul (calitatea piatrei simbolice) din care suntem alcatuiti. In acesta si rezida adevaratul secret masonic: in modul cum unul, cunsocandu-se pe el insusi prin intermediul metodelor gnostice (litera G din centrul stelei inflacarate) incearca sa se autoperfectioneze.Metoda de crestere interioara este unica si personala si nu se poate transmite sau primi din afara. Este tipica individului insusi, fiind aceasta legata de tot ceea ce il defineste pe el si numai pe el ca persoana.
Va rog din tot sufletul meu, pe toti francmasonii romani, sa nu se piarda pe drumul masoneriei speculative, foarte mult raspandite in Europa, dar care nu este pentru ortodocsi.
Intre vechii masoni au existat si inca mai exista, preoti, filosofi adanci de-ai nostri, toti buni romani. Este bine ca pe acestia sa ii cautam, consultam, ascultam, pentru a face primii pasi in formarea unei baze de date, pentru frumoasa zidire spirituala ce suntem dispusi sa o implinim, toti cei din Marea Loja Nationale a Romaniei.
Este absolut necesar ca sa cunoastem pe toti cei care apartin sau au apartinut unei sfere de viata spirituala puternica, domeniu de care are nevoie masoneria in Romania.
Legenda Mesterului Manole este emblematica pentru francmasoneria romaneasca.
Indraznesc sa afirm ca ar trebui analizate legendele noastre si din punct de vedere masonic. De asemenea o sursa importanta de mister masonic o reprezinta si creatia lui Eminescu sau a oricarui alt poet roman de tendinta ezoterica, care de asemenea mi se pareinteresant de analizat.
Eminescu, masonul fara sort, prin meditatiile lui asupra demiurgului si renasterea sufletului, ce se desprind din poeziile sale filosofice, pur si simplu te cutremura. Eminescu, a fost un foarte bun roman, plin de spiritualitate. Recomand o Plansa de Arhitectura, cu titlu : « Simtirea Masonica a lui Eminescu ».
Nicolae Iorga, in 1934, consemna: “Eminescu stapanea cu desavarsire cunostinta trecutului romanesc si era perfect initiat in istoria universala”. Istoricul Nicolae Iorga, sustinea ca doua mari genii a nascut poporul roman: Zamolxis si Eminescu.
Intrand putin in domeniu, cred ca se vor obtine rezultate spectaluloase. Sa nu uitam ca legendele, sau miturile cum li se mai zice, sunt unelte importante in formarea masonului operativ. Mai interesanti mi s-ar parea doi ganditori romani: Mihail Valsan, care a cunoscut si a colaborat cu Guenón, si Matila Ghyka. Mircea Eliade a fost un specialist in religii. Ori masoneria si religia sunt entitati situate la doi poli diferiti.
Va ofer aici numai doua exemple: 1- religia se bazeaza pe elementul pasiv (Asa a vrut Dumnezeu!), pe cand masoneria pe elementul activ (un proces de initiere care deschide poarta lucrului cu tine insuti, VITRIOL, etc); 2- religia este destinata celor multi, pe cand masoneria celor putini, dar facuti pentru a o intelege, adica unei elite, etc. Totusi importante sunt si contactele cu masoneria din tarile ortodoxe, si toate celelalte religii ca sa ne lamurim ce si cum gandesc si fratii de acolo. Asta doar ca acumulare de date si nu cu scopul de a crea un patron valabil pentru Romania, caci fiecare tara are specificul ei cultural si spiritual. Intr-un fel este ca si cu secretul masonicinsusi, despre care scriam mai sus: nu se poate divulga, transmite sau invata, pentru ca te reprezinta numai pe tine ca persoana. Este unic ca o amprenta digitala.
Cer tuturor fratilor, sa nu accepte, nu stiu ce insigne in piept, inele scumpe pe degete, sorturi care mai sofisticat brodate, altibilduri lipite pe masini, un fariseism intreg, merg la procesiuni de tot felul si cu toti sfintii numai ca sa fie vazuti de ceilalti si in realiatate, nu au credinta, s.a.d.m.d.
Daca ii intrebi de exemplu, care sunt Marile Lumini ale Masoneriei, te privesc intr-o parte si spun ca Maestru Venerabil, Primul si al Doilea Supraveghetor. Ce Oroare!
Daca ii intrebi cate planse de arhitectura au facut sau cate carti masonice au in biblioteca personala, o sa se balbaie.
In legatura cu Istoria actualei Respectabile Mari Loje Unite a Angliei, sa stiti ca ea insasi a fost constituita pe principii iregulare. Dinmotive religioase si interese politice, masonii din sec. XVII – XVIII au indepartat masoneria constructiva din drepturile ei legitime si au inlocuit-o cu cea speculativa. Vai ce moment nefast! Au inceput sa se reuneasca prin taverne sau case particulare, intorcand spatele templului traditional energetic, construit pe principii esoterice.Actualmente este ca in vechea zicala: Hotul striga cel mai tare: Prindeti hotul! Este legea invingatorului. Pentru multi Anglia nu mai reprezinta o autoritate credibila din punct de vedere masonic. Iar roadele se vad cu claritate chiar si in Romania..
Francmasoneria a deviat in alte directii, acele ale comertului, business-ului, trambulinelor de tot felul, castigurilor cat mai variate, astfel ca cei mai multi, nu au nicio tinta, niciun obiectiv, niciun ideal,totul este o regie si o comicarie.
Toate acestea au generat un fenomen, o forma de a fi,extrem de periculoasa, caci creeza apatie si dezgust si poate duce chiar la sucombarea masoneriei in tara noastra.
Atentie, fratii mei !!!
Apelul meu catre toti francmasonii este acela ca orgoliile, egoismul si ambitiile profane sa nu isi faca locul printre noi, sa construim continuu, printr-o lucrare masonica rituala, morala, spirituala, traditionala si independenta, un templu interior starlucitor, luminos si vesnic.
Limba noastra, spune Petru Maior (1761-1821), corifeul scolii ardelene: “ De aciia macar ca ne-am desprins a zice ca limba romaneasca e fiica a limbei latinesti, adica ceii corecte, totusi de vom vrea a graii oblu, limba romaneasca e mama limbei ceii latinesti.”
Karl Fridrich Vollrauth Hoffmdnn, in cercetarile privind tipologia poporului roman, prezentate in Beschreibung Den Erde, 1824, Vol. II, partea a IV-a, Pag. 3074, al 2[48], redate de Gabriel Gheorghe, zice : “Acest popor unit si ridicat prin instructie la cea mai inalta civilizatie, ar fi apt sa se afle in fruntea culturii spirituale a umanitatii. Si ca o completare, limba sa este atat de armonioasa si bogata ca s-ar potrivi celui mai cult popor de pe pamant.”
Se impune a privi cu alte dioptrii si nu cu cele de acum 300-700 de ani in urma, masoneria universala, astfel ca masoneria romana, trebuie armonizata si cu ideile ortodoxismului local, care ar facilita schimbari foarte productive in tara noastra, astfel ca se poate consolida o masonerie regionala pe criteriile spiritualitatii filocaliei crestine.
Noi, francmasonii roman, trebuie sa gandim si sa construim o masonerie pentru romani, adica pe intelesul romanilor si in dependenta directa de cultura noastra milenara.
Cred ca este inutil ca sa se bata apa in piua cu morala si etica, asa cum o fac majoritatea fratilor din lumea intreaga. Noi suntem romani spirituali, Fii ai dacilor, inchinatori la un Dumnezeu unic si nevazut.
Trebuie sa tinem sus flacara invataturii masonice milenare.
Trebuie sa lucram pentru adaptarea in tara noastra, a unei masonerii operative cat mai pure, care sa asigure cresterea noastra spirituala pe drumul misterelor minore.
Site-ul www.dacia.org este cutremurator, pentru adevarurilepe care le scoate la lumina.
Am fost un mare popor !
Toate argumentele aduse in lucrarile site-ului le consider fundamentale pentru redesteptarea noastra nationala.
Si aici masoneria are un cuvant greu de spus. Edificarile de temple ale tracilor si geto-dacilor de acum 5-7 mii de ani, nu le putem considera masonerie pura?
Noi, francmasonii romani trebuie sa ne strangem intr-un Colocviu National si sa ne concentram atentia si eforturile in edificarea si fortificarea francmasoneriei intr-un model cu traditii specifice romanesti.
Eu si cu cativa frati din Marea Loja Nationala a Romanie, mergem numai inainte, ca initiati, am depus un juramant, respectam cu strictete regulamentele masonice, universal acceptate si mergem numai in sensul acelor de ceasornic,niciodata invers, niciodata inapoi, noi totdeauna mergem de la intuneric spre lumina, de la luna spre soare, de la rau spre bine, deci trebuie sa mergem numai si numai inainte.
Aud voci ale unor frati din alte Mari loji, spunand ca sa ne unim.
Eu le spun la toti, dar noi nu suntem despartiti,francmasoneria este una, nu exista doua sau trei francmasonerii, ea este universala si intreaga lucrare o consacram si proclamam intru Gloria Marelui Arhitect al Universului si nu intru gloria vreunui grup de interese condus de X sau de Y sau de Anglia, America sau Honolulu.
Daca toate zise in aceasta plansa, reprezinta interes si pentru fratii din alte Mari Loji, se regasesc cu sufletul si credinta in Marele Arhitect al Universului, sa vina aici, la lumina, spre lumina, spre acolo unde mergem si noi.
Obsesia unora de a merge mai inapoi, sa ne unim, cu cei din Marea Loja Nationala din Romania, este satira si umor, niciodata noi, nu vom merge inapoi ci intotdeauna inainte.
Sa vina ei spre noi si impreuna inainte, cu totii vom intinde mainile spre cerul instelat, dorind sa ne cunoastem fratii, iar sufletele noastre vor oglindi sincera vointa de Unire cu Marele Cretor, Marele Arhitect al Universului.
Iata, aceasta este Marea Unire la care trebuie sa tanjim noi toti initiatii, romanii.
Anul acesta este un an al incercarii pentru multi si doresc ca Marea Loja Nationala a Romaniei, care inseamna sufletul meu, truda mea, credinta mea, familia mea, sa parcurga in unitate, intelepciune, ratiune, orice obstacol, asezand mai presus de toate Templul Masonic, la care construiesc de mii de ani, generatii dupa generatii.
Glorie Muncii, iar Glorie Muncii noastre, Intru Gloria Marelui Arhitect al Universului (.. ritual…).
Creatia lui Dumnezeu, inca nu este dezvaluita pe deplin omului, de aceea trebuie sa fim extrem de preacuti si sa nu criticam niciodata Biblia, care este maniera progresiva si se dezvaluie in timp omenirii.
Dumnezeu sa va binecuvanteze si sa va dea sanatate si putere pentru a aduce cat mai curand lumina Marelui Arhitect al Universului in inimile romanilor de pretutindeni, spre binele lor personal si al tarii noastre intregi.
Marele Ahitect al Uiversului sa binecuvanteze familiile noastre, Ordinul si tara noastra.
Am zis !
Viorel DANACU,
Mare Maestru,
Marea Loja Nationala a Romaniei.
0 Response to "MASONERIA, INTELESURI SI TRAVALIU"
Trimiteți un comentariu